Verslavingspsycholoog over de gevaren van emotioneel kopen: "Voel je de drang om iets te kopen? Gewoon niét doen" | We maken ons allemaal wel eens schuldig aan het zogenaamde funshoppen en online winkelen. Reikhalzend kijken we uit naar het moment dat de postbode ons langverwachte pakje komt leveren (en de mini-endorfineboost die daarmee gepaard gaat). En dat je je huis niet eens hoeft te verlaten voor de nieuwste trends of gadgets, maakt het er niet makkelijker op. Wij vroegen aan gedragspsycholoog Paul Gheskiere wanneer je van een echte koopverslaving kan spreken en hoe je dat gat in je hand aanpakt. "Kenmerkend zijn de schuldgevoelens die achteraf de kop opsteken." | Lees verder | Diesel dood? Toch niet als het aan deze wagens ligt | Aan het begin van deze eeuw was Volkswagen nog één van de grootste pleitbezorgers van de dieselmotor. Om te bewijzen hoe zuinig zo'n zelfontbrander wel kon zijn, ontwikkelde Wolfsburg zowat 10 jaar geleden de veelbesproken '1 liter-auto', die officieel als XL1 (zie foto boven) door het leven ging. Dankzij een ongeziene focus op gewichtsbesparing en aerodynamica, en vooral een (door een elektromotor geholpen) 0,8 liter grote tweecilinder-TDI onder de motorkap, afficheerde de XL1 een onwaarschijnlijk normverbruik van 0,9 liter per 100 kilometer. Je moest weliswaar al héél veel kilometers malen om de investering van meer dan 110.000 euro terug te verdienen, toch blijft dit één van de meest vooruitstrevende dieseltjes die ooit het daglicht heeft gezien. Ook vandaag gebruikt Volkswagen trouwens nog dieselmotoren. | Lees verder | Dit zijn de strafste diesels van het afgelopen decennium | Aan het begin van deze eeuw was Volkswagen nog één van de grootste pleitbezorgers van de dieselmotor. Om te bewijzen hoe zuinig zo'n zelfontbrander wel kon zijn, ontwikkelde Wolfsburg zowat 10 jaar geleden de veelbesproken '1 liter-auto', die officieel als XL1 (zie foto boven) door het leven ging. Dankzij een ongeziene focus op gewichtsbesparing en aerodynamica, en vooral een (door een elektromotor geholpen) 0,8 liter grote tweecilinder-TDI onder de motorkap, afficheerde de XL1 een onwaarschijnlijk normverbruik van 0,9 liter per 100 kilometer. Je moest weliswaar al héél veel kilometers malen om de investering van meer dan 110.000 euro terug te verdienen, toch blijft dit één van de meest vooruitstrevende dieseltjes die ooit het daglicht heeft gezien. Ook vandaag gebruikt Volkswagen trouwens nog dieselmotoren. | Lees verder | |