Bezoekers en verblijfsgasten van Terhills Maasmechelen, kunnen vanaf nu gebruik maken van zelfrijdende shuttles om zich te verplaatsen binnen de uitgestrekte site. De shuttles rijden volledig autonoom zonder veiligheidssteward aan boord en dit al minstens voor een periode van één jaar. Bij succes wordt de periode verlengd tot 10 jaar. Het mobiliteitsproject kost 4 miljoen euro, waarvan 800.000 euro wordt aangebracht door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). De rest wordt geïnvesteerd door de Vlaamse Regering, de Limburgse Investeringsmaatschappij LRM. Flanders Make en De Lijn zijn strategische en wetenschappelijke partners in het project. "De mobiliteit van de toekomst, één van de ambities van SALKturbo, wordt hier in het vakantiepark gemaakt", aldus gedeputeerde van Economie en Innovatie Tom Vandeput.
Met trekpleisters zoals Terhills Resort, Terhills Hotel, Terhills Cablepark, Elaisa Wellness en de hoofdtoegangspoort tot het Nationaal Park, is de toeristische belevingssite Terhills, goed voor ca. 1 miljoen bezoekers en verblijfsgasten per jaar. Dat is nog exclusief de 2,5 miljoen bezoekers van het nabijgelegen Maasmechelen Village.
Om de uitgestrekte site te bezoeken, heeft Terhills een breed aanbod aan duurzame vervoermiddelen uitgewerkt gaande van elektrische bootjes, e-steps, e-bikes, elektrische golfwagentjes tot de benenwagen voor de sportievelingen. LRM, de investeringsmaatschappij achter het Terhills-project, zorgt met de ter beschikkingstelling van zelfrijdende shuttles voor de kers op de vervoerstaart. De shuttles rijden over een traject van 2,5 km dat de trekpleisters verbindt van het Terhills Hotel, tot aan het Terhills Resort en de toekomstige wandel- en fietsbrug over de grote plas.
De voertuigen van EasyMile bieden plaats aan 12 passagiers en zijn ook rolstoltoegankelijk. Ze kunnen 13u rijden zonder bij te laden. Na de proefperiode wordt het vervoerssysteem wellicht uitgebreid naar 5 shuttles, zodat elke halte tijdens de drukste uren van de dag om de 4 minuten bediend wordt. In eerste instantie zal er wel nog een veiligheidssteward aan boord zijn. Stapsgewijs wordt de rol van de veiligheidssteward afgebouwd om in het voorjaar 2023 volledig stewardless te rijden.
Living lab mobiliteit
Tom Vanham, Algemeen Directeur LRM: "De Terhills-site is vergelijkbaar met een kleine stad, met erg diverse mobiliteitsuitdagingen en vervoersstromen. Het shuttlesysteem is voor ons dus niet zomaar een kortstondig demonstratieproject, maar een essentieel onderdeel van een complexe mobiliteitspuzzel. We kiezen als investeringsmaatschappij met het stewardless-verhaal bovendien resoluut voor een innovatief en duurzaam vervoerssysteem. Op het kruispunt van mobiliteit, innovatie en economie liggen er volgens ons nog heel wat onontgonnen kansen voor bedrijven die technologieën, sensoren, apparatuur of software voor zelfrijdende voertuigen willen ontwikkelen. Terhills is privaat terrein en maakt de site geschikt als living lab waar innovatieve vervoerssystemen kunnen ontwikkeld en getest worden. De ervaring die we hier opdoen, kan mogelijk ook voor andere locaties in Limburg oplossingen bieden."
Gedeputeerde van Economie en Europa en POM-voorzitter Tom Vandeput: "Dit project creëert een unieke test- en onderzoeksomgeving voor autonome vervoerstechnologie en zet Limburg als innovatieve regio andermaal op de kaart in Vlaanderen en de ruime Euregio. Voor de Provincie Limburg is deze site een interessant voorbeeld voor de realisatie van een innovatief intern mobiliteitssysteem bij de herstructurering van bestaande of de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsterreinen. De inzet van de bijna 800.000 euro Europese middelen vormt een belangrijke opstap voor nieuwe investeringen. Limburg is daarmee een pionier voor slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen."