Doorgaan naar hoofdcontent

Politie: E-steps, erg handig maar helaas niet zonder gevaar

Politie
E-steps, erg handig maar helaas niet zonder gevaar

E-steps zijn sterk in opmars en komen vaker voor in het straatbeeld. In steden zoals Brussel worden deelsteps gretig gebruikt. E-steps halen snelheden tot 25 km per uur en zorgen voor vlotte verplaatsingen, maar ze zijn niet altijd even stabiel of gemakkelijk te hanteren. Omdat ze erg stil zijn, bijna geruisloos, kunnen ze bovendien verraderlijk zijn voor voetgangers of fietsers.

Inspecteur Sofie Lenaerts van de Federale Wegpolitie waarschuwt in een Kijk uit-reportage: "In één jaar tijd werden er drie keer meer letselongevallen met de e-step vastgesteld. Ligt het aan de populariteit of aan de onbezonnenheid? Dat laten we in het midden. Maar het kan gaan om zware verwondingen, zoals breuken in het aangezicht. Het dragen van een helm is dus zeker geen overbodige luxe!"

 

Nieuwe regels voor veiliger e-steppen

Vanaf 1 juli gelden nieuwe verkeersregels voor e-steps. Door deze aanpassingen in de wegcode is het nu een stuk veiliger voor de e-steppers zelf en voor de andere weggebruikers. Een beknopt overzicht:

Geen e-step onder de 16 jaar

Voor hun veiligheid mogen kinderen of jonge tieners niet langer met e-steps in het verkeer rijden. Voortaan geldt een minimumleeftijd van 16 jaar. Al zijn er wel uitzonderingen op specifieke plaatsen zoals in (woon)erven, speelstraten of voetgangerszones. 

Verboden op het trottoir, gelijkgesteld met fietsers

Gebruikers van e-steps worden gelijkgesteld met fietsers, ongeacht de snelheid waarmee ze rijden. Je moet dus altijd de regels voor fietsers volgen. Je mag niet langer op het voetpad rijden met je e-step, maar je moet op het fietspad rijden. Zijn er geen fietspaden, dan moet je op de rijbaan rijden. In voetgangerszones geven verkeersborden aan of fietsers (en dus ook e-steps) al dan niet toegelaten zijn. Zo ja, dan moeten ze stapvoets rijden.

Ook verlichting is noodzakelijk als je tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag op de openbare weg wilt rijden: een wit licht vooraan en een rood achteraan, net zoals op je fiets!

Geen passagiers

E-steps zijn niet zo stabiel als een fiets en het risico op vallen en letsels is hoger. Het wordt daarom verboden om passagiers te vervoeren op een e-step. Dat geldt trouwens voor alle voortbewegingstoestellen, ook voor niet-gemotoriseerde.

Parkeren

E-steps zomaar willekeurig achterlaten op de openbare weg is hinderlijk en gevaarlijk. Voor e-steps zijn er voortaan specifieke parkeerzones en zones met parkeerverbod, beide aangeduid met verkeersborden. Op plekken zonder specifieke signalisatie blijft parkeren op het trottoir toegelaten, op voorwaarde dat je step de doorgang niet belemmert.

 

Meer weten?

  • Nationaal Veiligheidsplan 2022-2025 - Het onderwerp van dit artikel sluit aan bij het fenomeen Verkeersveiligheid.

 

Lees verder

Kijk Uit : Veilig door de schoolstraat

Meer weten?

Nationaal Veiligheidsplan 2022-2025 - Het onderwerp van dit artikel maakt deel uit van de strijd tegen het fenomeen Verkeersveiligheid

Lees verder

Veilig Surfen : Phishing is nog steeds de favoriete tool van oplichters en hackers

In de afgelopen weken hebben wij tal van berichten ontvangen met telkens de vraag hoe je kan vermijden in de val te lopen. 

Het eerste advies is natuurlijk na te gaan wie de afzender is van de e-mail die je ontvangt. De daders kunnen zich de identiteit van een ander persoon aanmatigen en onder die naam een adres aanmaken. Als deze naam in je contactenlijst staat, bel je de betrokkene meteen op. Als dat niet het geval is, kan je ook de naam en het e-mailadres in je zoekmachine invoeren. Zo kan je er meer over te weten komen en ook zien of anderen ze al vermeld hebben. 

Let ook op de formulering aan het begin van de e-mail. Als er 'Beste klant', 'Beste vriend' of 'Geachte heer/mevrouw' staat, ben je niet de enige die deze ontvangt. De daders hebben die dan hoogstwaarschijnlijk aan honderden personen gestuurd. 

En in de e-mail zelf zullen ze aandringen op de dringendheid om je te laten reageren. Bijvoorbeeld door te vermelden dat als je niet reageert, je account zal worden geblokkeerd. Ze kunnen je dan vragen om je persoonlijke of financiële gegevens bij te werken. Ze kunnen je ook vragen om je wachtwoord te veranderen.  De e-mail die je ontvangt kan ook een link bevatten. Als je erop klikt, word je vaak naar een valse site geleid.  

Door de muis vlakbij de link te brengen en op de rechterknop te klikken, kan je hulpmiddelen gebruiken zoals het kopiëren van de link. Je gaat dan naar de ScamDoc-website en voert de domeinnaam in. Je start de scan die je informeert over de betrouwbaarheid van deze site. Let op, want als je op de link klikt, zou je malware kunnen installeren. En hetzelfde kan gebeuren als je op een bijlage klikt. Eenmaal geïnstalleerd kan deze software dan informatie verzamelen, je computer verstoren of zelfs in het systeem van je werkgever binnendringen. 

Als de e-mail van een officiële instantie lijkt te komen, zoek je de contactgegevens ervan op het net en gebruik je het telefoonnummer dat als contact wordt vermeld.

Lees verder